Αναλφαβητισμός: Μια ανοιχτή πληγή στην εποχή του …Internet.

Η εκπαίδευση είναι δικαίωμα όλων… Τα κράτη είναι υποχρεωμένα να την εξασφαλίζουν στον πληθυσμό τους χωρίς διακρίσεις»Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, αναφέρει σε δημοσίευμά της η Ελευθεροτυπία (6/9/2008). Η 8η Σεπτεμβρίου έχει ανακηρυχτεί από την UNESCO «Διεθνής Ημέρα για την Εξάλειψη του Αναλφαβητισμού», ήδη από το 1965, κατά τη διάρκεια της Συνόδου της Τεχεράνης. Για πρώτη φορά ο εορτασμός της ημέρας έγινε την αμέσως επόμενη χρονιά, το 1966. Σκοπός της είναι η ανάδειξη της σημασίας καταπολέμησης του αναλφαβητισμού για τα άτομα, τις κοινότητες και τις κοινωνίες.

Ο ΟΗΕ ορίζει ως αναλφαβητισμό την αδυναμία να διαβάσει ή να γράψει κάποιος μια απλή πρόταση σε οποιαδήποτε γλώσσα. Στην Ελλάδα αναλφάβητος θεωρείται όποιος δεν έχει ολοκληρώσει τις σπουδές του στο εξατάξιο δημοτικό σχολείο, ενώ άλλες χώρες για να χαρακτηρίσουν κάποιον εγγράμματο αρκούνται στη γνώση γραφής και ανάγνωσης.

Ο αναλφαβητισμός είναι κληρονομιά [!!!] που μας άφησαν περασμένες δεκαετίες και έχει μακρά ιστορία. Μέχρι και τον 15ο αιώνα η ικανότητα γραφής και ανάγνωσης ήταν χαρακτηριστικό της αριστοκρατίας και του κλήρου της εποχής. Για τους απλούς πολίτες αποτελούσε απλώς άσκοπη πολυτέλεια [!!!!!]. Μετά την εποχή του Γουτεμβέργιου και με τη μετάφραση της Βίβλου στις διάφορες διαλέκτους με στόχο τη διάδοση του Χριστιανισμού, καταγράφεται η πρώτη σημαντική μείωση του αναλφαβητισμού στα βιβλία της Ιστορίας.

Οι δύο παγκόσμιοι πόλεμοι κατά τη διάρκεια του 20ού αιώνα διέκοψαν την πτωτική πορεία που είχε αρχίσει να παίρνει ο αναλφαβητισμός, αφήνοντας χιλιάδες ανθρώπους να αγνοούν τα «στοιχειώδη». Συστηματικές προσπάθειες για την εξάλειψη του φαινομένου του αναλφαβητισμού άρχισαν να επιχειρούνται άμα τη λήξει των συρράξεων.

Τα πρώτα επίσημα στοιχεία που δημοσίευσε ο ΟΗΕ το 1957 κατέδειξαν ότι περίπου το 44% του παγκόσμιου πληθυσμού ήταν αναλφάβητοι. Το 1978 το ποσοστό αυτό έπεσε στο 32,5%, ενώ η πτωτική τάση συνεχίστηκε το 1990: το ποσοστό αναλφάβητων ατόμων περιορίστηκε στο 27%, ενώ το 1998 στο 16%. Το 1998, παρ’ όλα αυτά, νέα έκθεση του ΟΗΕ προοικονόμησε ότι το ποσοστό του αναλφαβητισμού θα αυξανόταν κατά τη διάρκεια του πρώτου μισού της νέας χιλιετίας. Και αυτό γιατί, σύμφωνα με τα δεδομένα της εποχής, μόλις το 1/4 των παιδιών στον πλανήτη στα τέλη του 20ού αιώνα είχαν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν σχολικά μαθήματα σε κανονικούς ρυθμούς.

Με βάση τα πιο πρόσφατα στοιχεία της UNESCO, 774 εκατομμύρια άτομα ηλικίας άνω των 15 ετών, σε παγκόσμιο επίπεδο, χαρακτηρίζονται αναλφάβητα, σύμφωνα με τον ορισμό του ΟΗΕ. Ένας στους πέντε ενηλίκους παραμένει αναλφάβητος, ενώ τα 2/3 αυτών είναι γυναίκες. Πάνω από 75 εκατομμύρια μικρά παιδιά δεν πηγαίνουν στο σχολείο, χωρίς να μπορεί να υπολογιστεί πόσοι ανήλικοι εγκαταλείπουν τις σχολικές τάξεις. Σύμφωνα με τα στοιχεία που δίνει η UNICEF, περίπου 93 εκατομμύρια παιδιά σε όλο τον κόσμο δεν πηγαίνουν σχολείο, ενώ πάνω από το 53% των παιδιών εκτός της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι κορίτσια.

Τα υψηλότερα ποσοστά αναλφάβητων ατόμων εμφανίζονται στις υπανάπτυκτες περιοχές της Αφρικής, της Ασίας και της Λατινικής Αμερικής, ενώ τα χαμηλότερα, στις πιο τεχνολογικά προηγμένες περιοχές του πλανήτη, ήτοι Νότια Αμερική, Ευρώπη, Ιαπωνία και Αυστραλία. Επίσης, σύμφωνα με τα εκάστοτε στοιχεία, διαφαίνεται μια ξεκάθαρη σχέση ανάμεσα στον αναλφαβητισμό και τις χώρες με οξύ πρόβλημα φτώχειας. Σύμφωνα με την «Αναφορά Παγκόσμιας Παρατήρησης για την Εκπαίδευση για όλους (2006)» [Global Monitoring Report on Education for All (2006)] της UNESCO, η Νότια και η Δυτική Ασία έχουν το χαμηλότερο περιφερειακό ποσοστό αλφαβητισμού (58,6%) και ακολουθούνται από την υποσαχάρια Αφρική (59,7%) και τα αραβικά κράτη (62,7%). Οι χώρες με το χαμηλότερο ποσοστό αλφαβητισμού είναι η Μπουρκίνα Φάσο (12,8%), ο Νίγηρας (14,4%) και το Μάλι (19%).

Advertisements
This entry was posted in Κοινωνία. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s