Η λογοτεχνία απουσιάζει από το Δημοτικό.

Πόσο παρούσα είναι η λογοτεχνία στην τρυφερή ηλικία των μαθητών, στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση δηλαδή; Όπως αναφέρει η Καθημερινή (27.08.2008), μια έρευνα που διενεργήθηκε τον περασμένο Νοέμβριο σε εκπαιδευτικούς του νομού Αττικής, της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (και θα δημοσιευτεί ολόκληρη στο επόμενο τεύχος του περιοδικού «Διαβάζω») παρουσιάζει αποκαρδιωτικά αποτελέσματα: η λογοτεχνία αντιμετωπίζεται ως συμπλήρωμα και δεν υπάρχει ούτε καν στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα. Η λογοτεχνία είναι δηλαδή, όπως σημειώνει η καθηγήτρια κ. Αντα Κατσίκη-Γκίβαλου στο κείμενο, «η μεγάλη απούσα από το δημοτικό σχολείο». Χωράει κάπου, στο δίωρο του «Ανθολογίου» και «ακριβώς επειδή η λογοτεχνία δεν διδάσκεται ως χωριστό αντικείμενο, τις περισσότερες φορές καταστρατηγείται για να καλυφθούν κενά που δημιουργήθηκαν στην ύλη των μαθημάτων της Γλώσσας ή των Μαθηματικών συνηθέστερα».

Οι εκπαιδευτικοί πάντως που πήραν μέρος στην έρευνα είναι κατηγορηματικοί. Πιστεύουν (σε ποσοστό 70,4%) ότι η θέση της Λογοτεχνίας στο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών δεν βελτιώθηκε καθόλου ή λίγο, και πιστεύουν επίσης, κατά 89% ότι διασφαλίζεται «καθόλου» ή «λίγο» η σχέση του μαθητή με τη Λογοτεχνία. Κι αυτό ενώ στο Πρόγραμμα Σπουδών υπάρχει η επισήμανση ότι: «κρίνεται σκόπιμη η μερική αποσύνδεση της διδασκαλίας των λογοτεχνικών κειμένων από τη διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος, γιατί η λογοτεχνία παίζει ένα σημαντικό ρόλο στη γλωσσική και γενικότερα στην αισθητική καλλιέργεια του ατόμου, στην ευαισθητοποίησή του απέναντι στα προβλήματα της ζωής».

Οι υπεύθυνοι της έρευνας (Γιάννης Παπαδάτος, σχολικός σύμβουλος Π.Ε., και κριτικός παιδικής λογοτεχνίας και Δημήτρης Πολίτης, λέκτορας στο Πανεπιστήμιο Πατρών) θεωρούν «σχετικά ορθή» αυτή τη θέση, συμπληρώνουν ότι «θα περίμενε κανείς ότι μια τέτοια αποσύνδεση θα εξασφάλιζε τη θέση της Λογοτεχνίας στο «Ωρολόγιο Πρόγραμμα», κατοχυρώντας τον «δικό» της χρόνο σε εβδομαδιαία βάση. Κάτι τέτοιο όμως δεν συμβαίνει. Σχετικά υπάρχει μόνο μια «οδηγία» του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, η οποία προβλέπει ότι κάθε πέντε δίωρα γλωσσικού μαθήματος θα ακολουθεί ένα δίωρο που θα καλύπτεται από κείμενα του Ανθολογίου Λογοτεχνικών Κειμένων». Και στην έρευνα οι εκπαιδευτικοί δηλώνουν, σε ποσοστό 64,4%, ότι το γλωσσικό μάθημα εμποδίζει «αρκετά» ή «πολύ» την ουσιαστική προσέγγιση των λογοτεχνικών κειμένων.

Και ένα τελευταίο, αλλά ουδόλως έσχατο σημείο της έρευνας: οι εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης θεωρούν, με το συντριπτικό ποσοστό του 98,3% εξαιρετικά αναγκαία την ύπαρξη ενημερωμένων σχολικών βιβλιοθηκών, για όλα τα γνωστικά αντικείμενα και τη Λογοτεχνία! Έτσι, η σχέση των μικρών μαθητών με τη λογοτεχνία εξαρτάται από την ευαισθησία και το ιδιαίτερο ενδιαφέρον κάποιων εκπαιδευτικών και από το οικογενειακό περιβάλλον φυσικά.

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Η λογοτεχνία απουσιάζει από το Δημοτικό.

  1. Ο/Η Μιχάλης λέει:

    Αχ. Για νέο μας το λες;
    Έτσι κι αλλιώς η εκπαίδευση από την δεκαετία του 60 έχει δρομολογηθεί να βγάζει πτυχιούχους αγράμματους, ανίκανους να γράψουν ελληνικά και φυσικά να τα καταλάβουν. Η αλυσίδα απλή:
    Πρώτο βήμα κατάργηση τόνων.
    Δεύτερο βήμα απλοποίηση της γλώσσας καθώς οι εφημερίδες αρχίζουν να γράφουν "στην καθομιλουμένη".
    Τρίτο βήμα συνδικαλισμός στα σχολεία!!! Τα δεκαπενταμελή δίνουν δυνατότητα στους μαθητές να κάνουν καταλήψεις, απεργίες, να διώχνουν καθηγητές κλπ.
    Τα αποτελέσματα είναι ορατά σε όλους. Γενιές ολόκληρες μεγαλώνουν χωρίς να γνωρίζουν την ιστορία τους. Εκφράζονται καλύτερα με αγγλοελληνικά, έχουν σαν πρότυπά τους τραγουδιστές, ηθοποιούς, αθλητές και τηλεπαρουσιάστριες.
    Τέταρτο βήμα η κατάργηση του τελικού ν που σημαίνει κατάργηση του αρσενικού άρθρου στις κλήσεις (το Θεό ή το ραπανάκι, το ίδιο κάνει).
    Το τελικό βήμα θα έρθει όπου νάναι αφού ήδη κάποιοι φωστήρες ζητάνε κατάργηση των διπλών φωνηέντων. Έτσι θα αρχίσει η τελική διαδικασία για να εξαφανιστεί η γλώσσα μας τελείως.

  2. Ο/Η black-Martini λέει:

    Το Ανθολογιο ειναι υπεροχο βιβλιο.Το διαβαζω και γω.Σπανια ομως κανουν μαθημα απο κει.Να φανταστεις εχουν ενα βιβλιο Ανθολογιο
    για 2 χρονιες.Απ τα δικα μου σχολικα χρονια θυμαμαι λογοτενικα κειμενα απο το Γυμνασιο και μετα.Δεν θυμαμαι στο δημοτικο….γερασα και ξεχναω;;;χααχαχχα…..
    Ο φιλος ΜΙΧΑΛΗΣ….σωστα τα λεει. Εκει με τις καταληψεις βεβαια δεν ξερω τι να πω για το σημερα.
    Καταληψεις καναμε και μεις……στους δρομους εβγαινα και γω!! Δεν ξερω για το σημερα…ειμαστε ακομα στο Δημοτικο!!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s