Σπαζοκεφαλιές τα βιβλία του Δημοτικού. – Και το ΑΘΑΝΑΤΟ: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο

Οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί στο δημοτικό και το γυμνάσιο, τα δύο τελευταία χρόνια, πήραν στα χέρια τους περίπου 60 νέα βιβλία, ισόποσα μοιρασμένα. Σχολικά εγχειρίδια που σχεδιάστηκαν για να υλοποιήσουν παιδαγωγικές μεθόδους με σκοπό να βελτιώσουν τη σχολική πραγματικότητα. Με ενδιαφέρουσες εικόνες, με παραπομπές ώστε τα παιδιά να αξιοποιούν άλλες – πλην του βιβλίου – πηγές για να μάθουν τον κόσμο. Και κυρίως με άξονα την καταπολέμηση της στείρας αποστήθισης (της «παπαγαλίας»). Αυτός ήταν ο στόχος. [άλλος ένας]. Δύο χρόνια μετά, και καθώς έχει ολοκληρωθεί η εισαγωγή των νέων βιβλίων στην υποχρεωτική εκπαίδευση, φαίνεται ότι για μία ακόμη φορά στην Ελλάδα, ένα φιλόδοξο σχέδιο πέφτει θύμα προχειρότητας. [άλλο ένα]. Από έρευνα της Καθημερινής (05.10.2008) προκύπτει ότι παρότι τα βιβλία έχουν θετικά στοιχεία, η ύλη είναι πάρα πολύ εκτεταμένη και στριφνή, σε τέτοιο βαθμό που και έμπειροι εκπαιδευτικοί δυσκολεύονται να τη διδάξουν.

«Ενώ τα προηγούμενα βιβλία ήταν κακά, τα νέα έχουν απίστευτα μεγάλη και πυκνή ύλη. Σε πολλές περιπτώσεις αναρωτιέμαι εάν υπάρχει ουσιαστικός λόγος να μάθουν κάποιες λεπτομέρειες τα παιδιά» αναφέρει η δασκάλα κ. Τζένη Κοσμίδου. «Μοιάζουν να μην έχουν λάβει υπόψη τη σχολική και οικογενειακή πραγματικότητα. Οι ώρες του σχολείου δεν επαρκούν. Από την άλλη, ποιος γονιός μπορεί να αφιερώσει αρκετή ώρα το απόγευμα για τη μελέτη του παιδιού; Αποτέλεσμα είναι οι αδύναμοι μαθητές να μένουν στο περιθώριο, οι μέτριοι να οδηγούνται προς τα εκεί, και μόνο οι πολύ καλοί να προχωρούν» προσθέτει η δασκάλα κ. Σοφία Καρασαρλίδου. [το θέμα / ζήτημα είναι για πόσο;;; θα αντέξουν και για πόσο θα προχωρούν;;; κι αυτοί].

Όλα βέβαια ξεκινούν από το αναλυτικό πρόγραμμα που ορίζει το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, τις επιταγές του οποίου κλήθηκαν να ακολουθήσουν οι συγγραφείς των βιβλίων και καλούνται να εφαρμόσουν οι εκπαιδευτικοί. Ένα επίσης ακόμη βασικό μειονέκτημα είναι η ελλιπής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στα νέα βιβλία. Πόσο σωστή ήταν η προετοιμασία του εγχειρήματος; Γιατί τα νέα βιβλία δεν εισήχθησαν καταρχήν πιλοτικά σε ορισμένα σχολεία, ώστε να αξιολογηθούν; Μήπως καταπολεμώντας την παπαγαλία, οδηγηθήκαμε στο άλλο άκρο; Είναι κάποια από τα ερωτήματα στα οποία πρέπει να δώσουν απαντήσεις τα μέλη της επιτροπής, υπό τον καθηγητή κ. Γ. Μπαμπινιώτη για τις αλλαγές στην υποχρεωτική εκπαίδευση, η οποία σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας θα λάβει το εναρκτήριο λάκτισμα από τα μέσα Νοεμβρίου. Η «Κ» ανοίγει τον σχετικό διάλογο, παρουσιάζοντας τις βασικές πτυχές των νέων βιβλίων στο δημοτικό, στο πλαίσιο έρευνας που θα γίνει και για εκείνα του γυμνασίου.

Ορισμένα από τα βασικά συμπεράσματα των εκπαιδευτικών από τα νέα βιβλία είναι τα ακόλουθα:

· Ανανέωση σχολικών εγχειριδίων: «Τα νέα βιβλία έχουν στόχο να ανανεώσουν τις μεθόδους της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Και αυτό φαίνεται καθώς βοηθούν τον μαθητή να ανακαλύπτει την γνώση, χωρίς να «παπαγαλίζει». Για παράδειγμα, οι μαθητές, μέσα από δικές τους φράσεις μαθαίνουν τη χρήση της προστακτικής, της υποτακτικής κ.λπ.» αναφέρει η δασκάλα κ. Κοσμίδου. «Τα βιβλία επίσης προσφέρονται για ομαδικές εργασίες, και παρουσιάζουν τις πρακτικές εφαρμογές των όσων διδάσκονται οι μαθητές» προσθέτει η ίδια. «Η εμφάνισή τους επίσης βελτιώθηκε. Έχουν χρώμα που κερδίζει τους μαθητές, έστω κι αν ακόμη υπάρχουν εικόνες μη ευδιάκριτες» συμπληρώνει η Καρασαρλίδου.

· Υλη: «Έχει αυξηθεί και δυσκολέψει. Πολλές γνώσεις που πριν προορίζονταν για μεγαλύτερες τάξεις, τώρα διδάσκονται σε μικρότερες. Αποτέλεσμα είναι να μην έχουν ουσιαστικό αποδέκτη, καθώς ταιριάζουν σε μαθητές μεγαλύτερης ηλικίας» τονίζει ο διευθυντής δημοτικού σχολείου στη Θεσσαλονίκη κ. Χρήστος Γεωργίου. «Δεν θέλω να υπερβάλλω, αλλά δυστυχώς κάνουμε μεγάλη προσπάθεια για να βγάλουμε την ύλη. Να σας πω ότι μέσα σε δύο σελίδες βιβλίου έχω βρει δέκα διδακτικούς στόχους – μαθήματα που τα παιδιά πρέπει να κατανοήσουν. Και αυτό υπάρχει σε όλες τις τάξεις» προσθέτει η κ. Κοσμίδου. «Διδάσκω στην Ε’ τάξη. Βλέπω ότι υπάρχουν χάσματα στην ύλη ακόμη και μέσα στο ίδιο το βιβλίο. Πολλές φορές αναφέρεται μία έννοια, μετά πάμε σε κάτι άλλο και ύστερα από κάποια κεφάλαια επιστρέφουμε στην πρώτη έννοια. Η μεγάλη ύλη δεν βοηθά την κριτική σκέψη διότι τα παιδιά αποθαρρύνονται και αδιαφορούν» συμπληρώνει. Αποτέλεσμα είναι οι εκπαιδευτικοί να βιάζονται να διδάξουν την ύλη, να μην υπάρχει χρόνος για επαναλήψεις και εν τέλει οι μαθητές να… επιστρέφουν στην επιδερμική γνώση.

· Διαθεματικότητα: Βασικός στόχος των νέων βιβλίων (αλλά και της νέας φιλοσοφίας του σχολείου) είναι η παρουσίαση των γνώσεων συνδυαστικά όπου είναι εφικτό, ώστε να αναπτύσσεται η κριτική ικανότητα των μαθητών. Για παράδειγμα, γόνιμο έδαφος προσφέρει ο συνδυασμός Γεωγραφίας και Ιστορίας. Επιτυγχάνεται; «Η μεγάλη ύλη που πρέπει να διδαχθεί βάζει στην άκρη τη διαθεματικότητα. Ή γίνεται επί ποδός ή καταλήγει αυτοσκοπός. Λαθεμένα και τα δύο. Άλλωστε, σε αρκετά μαθήματα δεν είναι ευδιάκριτος ο τρόπος εφαρμογής της. Η διαθεματικότητα μπορεί να λειτουργήσει στο σχολείο, όμως με σωστή δόση. Τα μικρά παιδιά θέλουν απλά και ξεκάθαρα πράγματα. Θέλουν να ακούσουν» παρατηρεί ο κ. Χρήστου.

· Επιμόρφωση εκπαιδευτικών: Έγινε αλλά ήταν σαφώς ελλειμματική, παρότι είναι απαραίτητη για την υλοποίηση καινούργιων μεθόδων – «σε ορισμένες φορές μπέρδεψε περισσότερο παρά έλυσε απορίες» όπως ομονοούν οι εκπαιδευτικοί που μίλησαν στην εφημερίδα.  «Τα καινούργια βιβλία φέρνουν καινούργιες μεθοδολογικές αρχές, που βρήκαν απροετοίμαστους τους δασκάλους. Σοκαρίστηκαν, το παρατηρώ ακόμη» λέει ο κ. Χρήστου, ο οποίος υπήρξε επιμορφωτής στα βιβλία της Γλώσσας. Και συμπληρώνει: «Οταν γίνεται μία εκπαιδευτική αλλαγή πρέπει να γνωρίζουμε ότι επεμβαίνουμε στη στάση κάθε δασκάλου, η οποία ορίζει και το έργο μέσα στην τάξη. Οι αλλαγές θέλουν βάθος χρόνου. Επιβαρυντικό είναι ότι πολλά από τα βιβλία έχουν εργαστηριακή μορφή. Γιατί δεν έγινε ουσιαστική επιμόρφωση; Γιατί δεν υπήρξε πιλοτική τους διδασκαλία;».

«Πολλές φορές δεν καταλαβαίνω τι έχουν κατανοήσει οι μαθητές. Μέσα στην τάξη χάνεται η επικοινωνία με τα παιδιά – το πιο βασικό για το σχολείο. Τα βιβλία, παλαιά και νέα, αναδεικνύουν τα προβλήματα του αναλυτικού προγράμματος, δηλαδή του περιεχομένου της εκπαίδευσης. Κάτι για το οποίο πρέπει να υπάρξει ουσιαστικός διάλογος» λέει η κ. Καρασαρλίδου.

Και εδώ έρχεται το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο [«το ευαγές αυτό ίδρυμα»] από το οποίο "πέρασε": ο σχεδιασμός, η ύλη, οι συγγραφείς, τα βιβλία, …… και …λέει το φοβερό και τρομερό:

«Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο προτείνει Διορθώσεις σε 762 σημεία με: ’’μικρολαθάκια’’ και παροράματα».

[και τα παροράματα να τα δικαιολογήσουμε, τα λάθη; τι να τα κάνουμε;;;

………………………………………….. άντε να μου χαθείτε …………………………….]

Δείτε τα:

  "ΠΑΡΟΡΑΜΑΤΑ ΣΤΑ ΝΕΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΠΑΚΕΤΑ":  http://www.pi-schools.gr/lessons/paror/index.php

 

 

 Επίσης δείτε και το άρθρο από το: "Asteraki"   http://fwtino-asteraki.spaces.live.com/blog/cns!DF7FA4F9BDA572BA!1590.entry

 

Advertisements
This entry was posted in Εκπαίδευση. Bookmark the permalink.

2 Responses to Σπαζοκεφαλιές τα βιβλία του Δημοτικού. – Και το ΑΘΑΝΑΤΟ: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο

  1. Ο/Η Asteraki_ λέει:

    Χαχαχαχαχαχαχα!!Τελεια βλεπω προχωραμε…"Προβληματικα" βιβλια στα σχολεια..Χωρις Βιβλια τα ΠΠΠΠΠανεπηστημια…Προβληματα Στα ΠΠΠΠανεπιστημια με κινδυνους σημαντικους για τους φοιτητες που απειλουν ακομα και το να παρουν πτυχειο καποιοι απο αυτους..ΘΕΣΠΑΣΙΑΑΑΑΑ!!!!.Καποτε ειπαμε Φιλε μου ΓΙΑ ΝΑ ΠΡΟΧΩΡΙΣΕΙΣ ΜΠΡΟΣΤΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΟΙΤΑΞΕΙΣ ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ…Τωρα τι σκ@τ@  Θα κοιταξουμε????!!!!Αυτο ειναι το νεο ΣΑΣ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΛΛΗΝΕΣ!!!!Ναι στην ΑΜΑΘΕΙΑ  οχι στα ΒΙΒΛΙΑ??????!!!!!!
    Καλο σας απογευμα..

  2. Ο/Η black-Martini λέει:

    Κριμα που δεν βρισκω αυτο που διαβασα στο in.gr την Δευτερα.Εγραφε λοιπον εν συντομια οτι εχουν γινει τρομακτικα λαθη σε βιβλια του δημοτικου και του Γυμνασιου.Εντοπιστηκαν τωρα τα λαθη καποια ειναι και για γελια…….καποια πιο σοβαρα οπως στο βιβλιο των μαθηματικων…………..τα λαθη αυτα θα διορθωθουν οπως ανακοινωσε το ινστιντουτο….
    Μιλανε σοβαρα;;; Ειμαστε σοβαροι;;; Ρε παιδια βαρεθηκα.Θυμονω που με θεωρουν ομοιο τους…και μενα και τα παιδια μου!!
    Τα ζωα της βουλης!!!!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s