ΠΑΙΔΕΙΑ 2009: Οι αλλαγές ξεκινούν από «μηδενική βάση» με τη συμμετοχή όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας.

«Έτοιμος να εξετάσει τις προτάσεις της νέας γενιάς και να τις υιοθετήσει» δήλωσε ο υπουργός Παιδείας κ. Στυλιανίδης στο χριστουγεννιάτικο μήνυμα που έστειλε στα σχολεία προαναγγέλλοντας ότι το 2009 θα είναι έτος διαλόγου «για ένα ποιοτικότερο νέο λύκειο και για ένα πιο ανοιχτό και εξωστρεφές πανεπιστήμιο».

Αμέσως μετά τις γιορτές αναμένεται η πρόσκληση διαλόγου του υπουργείου Παιδείας προς όλους τους φορείς της εκπαίδευσης, ενώ, ειδικά στους μαθητές, η πρόσκληση ίσως διατυπωθεί προσωπικά από τον Κ. Καραμανλή.

Σύμφωνα με πληροφορίες στο περιβάλλον του υπουργού επικρατούσε δυσφορία για την «κινητικότητα» του προέδρου του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας, ο οποίος δήλωσε στην εφημερίδα ότι θα παραδώσει το πόρισμά του μέσα Ιανουαρίου. Η πρόταση στην οποία έχει καταλήξει η επιτροπή Βερέμη είναι το μεταλυκειακό έτος, στο οποίο θα εισάγονται χωρίς περιορισμούς όλοι οι απόφοιτοι λυκείου επιλέγοντας μία από τις τέσσερις κατευθύνσεις (θετικών, εφαρμοσμένων, οικονομικών και ανθρωπιστικών επιστημών). Έπειτα από εξετάσεις σε τέσσερα μαθήματα στο τέλος του μεταλυκειακού έτους θα γίνεται η κατανομή των εισακτέων στις ανώτατες σχολές. Σχολιάζοντας την πρόταση ο κ. Γ. Μπαμπινιώτης δήλωσε στο ραδιόφωνο του City 99,5 ότι η παρακολούθηση πρέπει να είναι υποχρεωτική και οι εξετάσεις πολύ αυστηρές. [Ένα μεγάλο κρατικό φροντιστήριο, διάρκειας ενός έτους, με ανοικτές πόρτες σε όλους τους αποφοίτους Λυκείου, αλλά αυστηρό έλεγχο στην «έξοδο προς πανεπιστήμιο», σχεδιάζει, η οποία θα είχε ολοκληρώσει το πόρισμά της, αν δεν είχε μεσολαβήσει ο αιφνίδιος θάνατος του εμπειρότερου στελέχους της, αναφέρει ο Ελεύθερος Τύπος (22.12.2008)].


Οι βασικοί άξονες του πορίσματος της επιτροπής Βερέμη έχουν ήδη οριστικοποιηθεί και είναι οι εξής:

  • Οι Πανελλαδικές, που είναι συγχρόνως και εισαγωγικές και απολυτήριες, καταργούνται. Το Λύκειο αποσυνδέεται από το σύστημα πρόσβασης στην ανώτατη εκπαίδευση και ανακτά τον αυτόνομο ρόλο του.
  • Όλοι οι απόφοιτοι Λυκείου, εφόσον επιθυμούν να συνεχίσουν στην επόμενη βαθμίδα, θα εισάγονται χωρίς περιορισμούς σε μεταλυκειακό-προπαρασκευαστικό έτος.
  • Το μεταλυκειακό έτος θα χωρίζεται σε τέσσερις κατευθύνσεις: θετικών επιστημών (Ιατρικές, Φυσικομαθηματικές κ.λπ.), εφαρμοσμένων επιστημών (Πολυτεχνεία), οικονομικών και ανθρωπιστικών επιστημών (Νομικές, Φιλολογίες κ.λπ.).
  • Κάθε απόφοιτος Λυκείου θα μπορεί να επιλέγει μία από τις τέσσερις κατευθύνσεις και να είναι υποψήφιος μόνο για τις σχολές που θα ανήκουν σε αυτή.
  • Σε κάθε κατεύθυνση θα διδάσκονται τέσσερα μαθήματα, στα οποία θα εξετάζονται οι υποψήφιοι στο τέλος του μεταλυκειακού έτους.
  • Τις εξετάσεις θα διενεργεί εθνικός εξεταστικός οργανισμός (κατά το βρετανικό μοντέλο) που θα λειτουργεί υπό την εποπτεία του υπουργείου Παιδείας.
  • Ο αριθμός των θέσεων εισακτέων εκ των πραγμάτων θα παραμείνει κλειστός, καθώς οι δυνατότητες των ελληνικών Ιδρυμάτων δεν επιτρέπουν τον ισοσκελισμό της προσφοράς με τη ζήτηση, ιδίως στις σχολές-φιλέτα, όπως είναι τα Πολυτεχνεία και οι Ιατρικές.

Οι διάφορες προτάσεις που υιοθετούσαν την ενεργό εμπλοκή των πανεπιστημίων στη διεξαγωγή των εξετάσεων, είτε διά της επιλογής των θεμάτων είτε διά του καθορισμού του αριθμού των θέσεων εισακτέων, απορρίφθηκαν από την επιτροπή Βερέμη, διότι δεν παρείχαν τις αναγκαίες εγγυήσεις για το αδιάβλητο της διαδικασίας.

«Βλέπετε», εξηγεί στην εφημερίδα ο κ. Βερέμης, «ότι κάνουμε σ’ αυτή τη χώρα πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας ότι κάποιος θα το διαφθείρει, η διαπλοκή είναι παντού. Το σύστημα της ανάθεσης των εξετάσεων στις ίδιες τις σχολές εφαρμόστηκε παλιότερα στη χώρα μας στη δική μου εποχή και απέτυχε ως διαβλητό».  Το εξεταστικό αποτελεί ένα μέρος των αλλαγών αυτών, για το οποίο η επιτροπή Βερέμη θα έχει βαρύνοντα λόγο. Παράλληλα, θα κληθεί να εκφράσει γνώμη η εκπαιδευτική κοινότητα στο σύνολό της. Η αλλαγή του συστήματος πρόσβασης στην ανώτατη εκπαίδευση θα συνδυαστεί με βαθιές τομές στο Δημοτικό, στο Γυμνάσιο και το Λύκειο, για τις οποίες καταλυτικός θα είναι ο ρόλος του πρώην πρύτανη του Πανεπιστημίου Αθηνών, κ. Γ. Μπαμπινιώτη.
Από την πλευρά της, η κατάργηση της βάσης του «10» και θεσμοθέτηση της ελεύθερης πρόσβασης στην ανώτατη εκπαίδευση προτείνει η ΟΛΜΕ.  Στις γενικές γραμμές της η πρόταση που επεξεργάζεται η επιτροπή Βερέμη για την ελεύθερη εισαγωγή όλων των αποφοίτων Λυκείου σε μεταλυκειακό έτος εκτιμάται ότι θα εξασφαλίσει την «ανοχή» των συνδικαλιστών, καθώς αυξάνει τις θέσεις εργασίας για τον κλάδο των καθηγητών που θα κληθεί να στελεχώσει τα προπαρασκευαστικά κέντρα. Το σενάριο για την ίδρυση ενός μεγάλου κρατικού φροντιστηρίου θα «κόψει» δουλειές από τα ιδιωτικά φροντιστήρια που γνώρισαν πρωτοφανή άνθηση την εποχή της μεταρρύθμισης Αρσένη λόγω του πανικού που είχε προκαλέσει ο μεγάλος αριθμός των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων, αλλά και η βαθμοθηρία που εξέθρεψε αστραπιαία ο ισότιμος συνυπολογισμός στα μόρια εισαγωγής της προφορικής επίδοσης των μαθητών στις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου.

Η αποφόρτιση του Λυκείου από το βάρος των εισαγωγικών και η μείωση των εξεταζόμενων μαθημάτων σε 4 εκτιμάται ότι θα μειώσει το κόστος της εισαγωγής στην ανώτατη εκπαίδευση. Η διατήρηση όμως του κλειστού αριθμού των θέσεων εισακτέων τουλάχιστον για τις σχολές που συγκεντρώνουν τις προτιμήσεις της πλειονότητας θα εξακολουθήσει να τροφοδοτεί με πελατεία τα φροντιστήρια. «Ένα σύστημα με λιγότερη πίεση» θα πλήξει επίσης τα κολέγια, τα οποία όμως θα παραμείνουν εναλλακτική λύση για όσους αποτυγχάνουν στις εξετάσεις του μεταλυκειακού έτους.

Η πρόσκληση προς όλους τους εκπαιδευτικούς φορείς και τα κόμματα θα διατυπωθεί με την επανέναρξη των μαθημάτων αμέσως μετά τις γιορτές. Για τη διαδικασία με τους μαθητές, πάντως, οι πρώτες σκέψεις παραπέμπουν σε δύο φάσεις: Στην πρώτη εξετάζεται η δυνατότητα προκαταρκτικών συζητήσεων μέσα στις αίθουσες μεταξύ των μαθητών και των καθηγητών τους. Στη δεύτερη, ανάδειξη μαθητικών εκπροσώπων οι οποίοι θα συμμετάσχουν στην ομάδα εργασίας που θα συγκροτηθεί γι’ αυτό το λόγο από το υπουργείο Παιδείας.

«Όλες οι προτάσεις είναι ευπρόσδεκτες», υπογραμμίζουν συνεργάτες του υπουργού και σπεύδουν να προσθέσουν ότι «οι αλλαγές θα έχουν μεταβατικό στάδιο εφαρμογής ώστε να μην επιβαρυνθούν διπλά οι μαθητές που βρίσκονται ήδη στο λύκειο». Με τις πιο αισιόδοξες εκτιμήσεις, λοιπόν, το νέο (υπό αναζήτηση) σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα εφαρμοστεί σε τρία με τέσσερα χρόνια. Το διάστημα αυτό θεωρείται αναγκαίο προκειμένου να γίνει ομαλά η μετάβαση στο νέο μοντέλο.

Πηγές: Ελευθεροτυπία, Ελεύθερος Τύπος. 23-28-12-2008.


Μυαλό, Σοβαρότητα και Σύνεση απ’ όλους.

Nομίζω οτι τα πράγματα μπορούν να ξεκινήσουν θετικά από τις καλές βάσεις που έχουν οι αρχικοί σχεδιασμοί αυτών των προτάσεων.

Για μια πιό ανθρώπινη παιδεία αλλά και μαθητική ζωή.


Πράξεις απ’ όλους μας ΤΩΡΑ.

Advertisements
This entry was posted in Εκπαίδευση. Bookmark the permalink.

11 Responses to ΠΑΙΔΕΙΑ 2009: Οι αλλαγές ξεκινούν από «μηδενική βάση» με τη συμμετοχή όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας.

  1. Ο/Η black-Martini λέει:

    Συγνωμη τωρα…..θελετε να τα χαψω ολα αυτα;;Και για ποτε το κοβετε να γινεται;;;Ρεεεεεεεεε…παμε καλα που καθεστε και τους πιστευετε κιολας!!Ποσα χρονια λενε για τα νοσοκομεια μας;Και σε τι σημειο εφτασαν;; Να μην εχουν γαζες και ιωδια!!! Αντε με συγχιζετε παλι!Πανε να κουκουλωσουν τα σκανδαλα τους και τον θανατο του παιδιου με υποσχεσεις. Θα,θα,θα…..Δεν θελω αλλα ΘΑ ρεεεεεε……θελω απο αυριο να παω στο ΙΚΑ,στο Νοσοκομειο,στο σχολειο και να δω αλλαγες.καθε μερα αλλαγες!! Οπου ακους πολλα κοκορια αργει να ξημερωσει! Τα ειδαμε,τα ξερουμε……τριζει η καρεκλιτσα τους και αρχισαν τα παραμυθια.Ουστ λεμε……!!!!Αν ημουν υπουργος Παιδειας βρε Ανασταση μα τον Αγιο…απο 2 Γεναρη θα ειχα και ενα συνεργειο να κανει επισκευες.Θα αλλαζα σιγα σιγα τα βιβλια.Θα εφτιαχνα βιβλιοθηκες.Θα διοριζα καθηγητες ειδικης αγωγης και παιδοψυχολογους που σημαινει οτι τα συνεργεια θα εκαναν και νεες αιθουσες.Θα οριζα ως κλεισιμο του σχολειου τις 18:00μμ. Φροντιστηρια θα ηταν τα ιδια τα σχολεια.Αιθουσες φαγητου για το μεσημερι……Απο 2 Γεναρη λεμε…και οχι θα και θα…..κατευθειαν εργο!!Σε αλλα θεματα ειναι πιο ευελικτα τα καλικαντζαρακια της πολιτικης….εκει τα κανουν ολα αψε σβησε!!Αλλου κολλανε…..που λυσσα να τους φαει ολους!! Πρασινους,μπλε,κοκκινους και πολυχρωμους!!

  2. Ο/Η black-Martini λέει:

    Θα εφαρμοστει σε 4 χρονια…..αααααααα και αυτο που το βαζεις;;; Υποσχεσεις για τις νεες εκλογες!!!αχχαχαχαχααχχαχα……..ΘΑ ΣΑΣ ΕΞΑΦΑΝΙΣΩΜΕΝ…….(Μαυρογιαλουρος…..)!!!

  3. Ο/Η Αναστάσης λέει:

    \’Ολγα μου, πάρα μα πάρα πολύ ωραία αυτά που λες και όπως τα λες – ειδικά όπως θα τα έκανες, αλλά στην Ελλαδίτσα μας απ\’ ότι φαίνεται δεν μπορούν να γίνουν. Χρειάζονται πολλοί με …"κότσια" για να το πετύχουν και μάλλον δεν υπάρχουν πιά, τους πάτησε το τραίνο. Σου φαίνεται ο κυρ-γιαπη-Στυλιανίδης για τέτοιος;Τις Ευχές μου, για: "Καλύτερη, Ανθρωπινότερη, Μαθητικότερη Παιδεία".[όπως ξέρεις εγώ ζω σ\’ αυτή την παλιοκατάσταση και με τους 2 ρόλους: ΓΟΝΙΟΥ – ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ. Υπάρχει χειρότερο;]

  4. Ο/Η maria λέει:

    Για να δούμε..τι θα προκύψει από τις πολυδιαφημιζόμενες αλλαγές..είναι σαφές ότι η Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια θα εξελιχθεί σε άθλο για τα παιδιά..

  5. Ο/Η ΓΕΩΡΓΙΑ λέει:

    προσπαθω να θυμηθω….ποσες αλλαγες υπηρξαν στη "μαθητικη" ζωη μου? ξεπερναν στο μετρημα τα δακτυλα μου….(οχι καλε δεν μετραω με τα δακτυλα..)αλλα….σκεπτομαι….και κατι μου μυριζειιιιιιιιιιιιιιιιαχου………..κι αλλο σκανδαλακι μου μυριζει….(και επρεπε καπως να αποφυγουμε τη μυρωδια του….)

  6. Ο/Η Lady of Avalon λέει:

    ΔΕΝ ΠΙΣΤΕΥΩ ΤΙΠΟΤΑ!!!

  7. Ο/Η Αναστάσης λέει:

    Εγώ ρε παιδιά που, κάτι, πιστεύω, ακόμα [Θεέ μου τόσο πολύ "μακάκευσα", πιά;] …είμαι μήπως στο πνεύμα των ημερών; …μασάω ταραμά; …τρώω κουτόχορτο;… ΑΡΑ ΕΙΣΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΗ …Μίνα μου [εγώ γιατί δεν μπορώ; Θέλω και \’γω!]…. ΩΡΑΙΟ ΧΙΟΥΜΟΡ …Γεωργία μου. [να κλείσουμε τις μύτες μας;]…. ΑΘΛΟ; ΠΟΙΟΝ ΑΘΛΟ; ΤΥΦΛΑ ΝΑ \’ΧΕΙ Ο ΗΡΑΚΛΗΣ …Demina μου [αυτός έκανε μόνο 12]…. ΜΑΥΡΟΓΙΑΛΟΥΡΟΣ …Όλγα μου [μαύρες νάναι οι μέρες και οι ψήφοι τους/μας].

  8. Ο/Η maria λέει:

    για να το αλλαφρύνουμε λίγο και να είμαστε στο πνεύμα των ημερών..μια αθώα ερωτησουλα, Αναστάση μου: με το νέο σύστημα θα απαλλαγούμε από τις επιτηρήσεις των Εξετάσεων .;;;

  9. Ο/Η maria λέει:

    συγνώμη για το ορθογραφικό…

  10. Ο/Η Αναστάσης λέει:

    Των πανελλαδικών εννοείς, Demina; Δεν ξέρω; Εγώ πάντως εδώ και 3 χρόνια ΔΕΝ πάω [δεν δηλώνω δηλαδή και δεν με παίρνουν]. Και ΄γω μια ερωτησούλα [μάλλον πονηρή]: "οι φροντιστές θα απαλλαγούν;;; (άρα και οι μαθητές από τα φροντιστήρια;;;)

  11. Ο/Η maria λέει:

    εμένα με επαιρναν λόγω ελλείψεως καθηγητών κάθε χρόνο τώρα εδώ είμαστε 850 ζωή να χουμε..λές να τη γλιτώσω;;; μπα!!!το {μάλλον πονηρό } ερώτημά σου είναι και ρητορικό!!!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s