Οι αγχολυτικές ασκήσεις είναι αναγκαίες στα σχολεία. Στην Κοινωνία …να δεις! [και στην πολιτική (λόγω επικαιρότητας)].

Το άγχος στην καθημερινότητα των μαθητών έχει αποδειχθεί πως είναι αγκάθι για τις επιδόσεις και για την ψυχολογία τους.  Όπως επισημαίνει ο δρ. Χέρμπερτ Μπένσον, καθηγητής στο Χάρβαρντ και ο πρώτος γιατρός στη  Δύση που έγραψε εγχειρίδιο κατά του στρες, έρευνες έχουν δείξει ότι το στρες που βιώνουν οι νέοι άνθρωποι, πίσω από το οποίο συνήθως κρύβονται οικογενειακά προβλήματα αλλά και οι αρνητικές σκέψεις που προκαλεί η αβεβαιότητα για το μέλλον, έχει αρνητικές συνέπειες για την σωματική και την ψυχική υγεία τους, αναφέρουν "Τα Νέα" [περίπου τον Ιούνιο].  Ειδικότερα, το άγχος προκαλεί συναισθηματική ένταση και κατάθλιψη, ενώ παράλληλα ευθύνεται για τη χρήση τοξικών ουσιών, την κατάχρηση αλκοόλ, την εκδήλωση παρεκκλίνουσας συμπεριφοράς και την έξαρση αυτοκτονικών ιδεασμών.

Και βέβαια το μεγαλύτερο πρόβλημα για τους μαθητές, όπως παραδέχονται, είναι η εξεταστική περίοδος. Πρόσφατη μελέτη που εκπονήθηκε από το Τμήμα Ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου (υπεύθυνη καθηγήτρια: Λίζα Βάρβογλη) καταγράφει πως 95% μαθητών της Γ΄ Λυκείου έχει άγχος για τις εξετάσεις. Από αυτούς, πέντε στους δέκα κάνουν λόγο για έντονη ψυχολογική φόρτιση. Οι ενδείξεις του στρες στον οργανισμό τους είναι εμφανείς: ταλαιπωρούνται από γαστρεντερικές διαταραχές, πονοκεφάλους και ζαλάδες (θολούρα), ενώ οι περισσότεροι δεν μπορούν να κοιμηθούν και αποκτούν την κακή συνήθεια να εκτονώνονται μέσω του φαγητού.

«Να εκπαιδεύσουμε τους εκπαιδευτές ώστε να πέσουν τα επίπεδα στρες στην τάξη», αυτή είναι η πρόταση που κάνει ο δρ. Μπένσον, ο οποίος εφαρμόζει εδώ και χρόνια τη μέθοδο αυτή σε σχολεία της Αμερικής. Μάλιστα, στόχος του είναι να αρχίσει η εφαρμογή πιλοτικού προγράμματος και στην Ελλάδα, γι’ αυτό και έχει κάνει ήδη τις πρώτες επαφές με στέλεχος του υπουργείου Παιδείας. «Αυτό που κάνουμε είναι να μάθουμε στους καθηγητές τρόπους χαλάρωσης, ώστε να χαλιναγωγήσουν το στρες. Στη συνέχεια, εκείνοι διδάσκουν με τη σειρά τους στα παιδιά ασκήσεις ηρεμίας». Τα αποτελέσματα είναι σημαντικά, όπως υπογραμμίζει, μιλώντας στην εφημερίδα η υπεύθυνη του προγράμματος δρ. Μέριλιν Γουίλτσερ.

Έχει παρατηρηθεί πως όταν το μυαλό ηρεμεί από αρνητικές σκέψεις που το μπλοκάρουν, τότε είναι πιο «ανοιχτό» στην κατανόηση και την επεξεργασία νέων δεδομένων, βελτιώνεται η διαδικασία της μάθησης και έτσι, μοιραία, βελτιώνονται και οι επιδόσεις στο σχολείο. Το σημαντικότερο όμως είναι πως τα παιδιά αποκτούν μια στάση ζωής που θα τους βοηθήσει στο μέλλον.

Advertisements
This entry was posted in Υγεία και ευεξία. Bookmark the permalink.

14 Responses to Οι αγχολυτικές ασκήσεις είναι αναγκαίες στα σχολεία. Στην Κοινωνία …να δεις! [και στην πολιτική (λόγω επικαιρότητας)].

  1. Ο/Η Lady of Avalon λέει:

    To θέμα είναι ΠΩΣ θα επιτευχθεί αυτό… Πως θα πέσουν τα επίπεδα στρες μέσα στην τάξη??

  2. Ο/Η Βεατρίκη λέει:

    Καλημέρα Αναστάση μου! Δηλαδή, το στρέςς είναι μεταδοτικό!! Από τους δασκάλους στα παιδιά και τ\’ ανάπαλιν!Χμμ! Γνωρίζω οτι είχε ξεκινήσει πέρισυ στον Νομό Αχαίας ενα πιλοτικό πρόγραμμα με την πρόσληψη ψυχολόγων σε επιλεγμένα αρχικά, σχολεία. Μήπως ξέρεις τι γίνεται με αυτό φέτος; Θα εδραιωθεί;Γιατί, σε τελευταία ανάλυση, μου φαίνεται οτι ένας ψυχολόγος στα σχολειά θάναι κάτι σαν το μήλο..Το θυμάσαι; " Ενα μήλο την ημέρα, τον γιατρό τον κάνει πέρα" Για τους μαθητές μα και για τους δασκάλους!!! Ω! Γή της Ευφορίας και της Γαλήνης!!! Πού\’ σαι να σε βρώ; ( το τελευταίο μετά το Ω…δικό μου!- προς αποφυγή τυχόν παρεξηγήσεων!)

  3. Ο/Η Bio-Μπαξές λέει:

    Καλημέρα.Και με λιγότερο άγχος.

  4. Ο/Η Αναστάσης λέει:

    YANNIDAKIS: Την πηγή την αναφέρω και εγώ [Τα ΝΕΑ και από κει πάει στο e-paideia.net, …λέγε με Λαμπράκη].LADY" Στο σχεδιασμό και στο άρθρο προφανώς λέγεται και ακούγεται, εύκολο …στην πράξη [το ΠΩΣ], όμως;;;ΒΕΑΤΡΙΚΗ: "Πιλοτικό" …χμ, ενδιαφέρον όρος …δυστυχώς τις περισσότερες φορές μένει εκεί! Αν θα γίνει φέτος …αυτό το ξέρουν μάλλον οι …"ανευθυνο-υπεύθυνοι". Ένας Ψυχολόγος στα σχολεία, είναι πλέον ανάγκη …αλλά που;;;BIO: η καλύτερη ευχή.

  5. Ο/Η Asteraki_ λέει:

    Καλημεροκαλησπερα και απ μένα!Δυστυχώς ειμαι σε ηλικία και φάση που μόνο να επιβεβαιώσω τα παραπάνω μπορώ….Δυστυχώς no2 είμαστε στην Ελλάδα τρέχα γύρευε δηλαδή τώρα έχουμε εκλογές ξεμπερδέψαμε για κανά δυο μήνες δηλαδή χα χα! Άλλο Αμέρικα…. Θα ήθελα ακόμα να πω πάνω σε αυτο που λέει λιγάκι πιο κάτω η Βεατρίκη οτι νομίζω η ύπαρξη ενός ψυχολόγου σε ένα σχολείο ίσως και να προκαλούσε περισσότερο άνχος σε όλους..(προσωπικά σε μένα σίγουρα)..Εκτός αυτου δεν φτάνει μόνο να υπάρχει αλλά να λειτουργεί σωστά κιόλας! Άλλο ανεκδότο κανείς? χιχιχι! (ίσως είμαι λιγάκι υπερβολική στο τέλος μα δυστυχώς έτσι νιώθω) Καλό μεσημέρακι σε όλους! 🙂

  6. Ο/Η iannis λέει:

    Καλησπερα Ανασταση!!!περα για περα απολυτο δικιο…εχει..το αρθρο..που καταχωρησες!!Το στρες..ειναι τοσο εντονο..οπου στα παιδια…εχουν αρχισει..ηδη….τα ψυχοσωματικα..προβληματα…με πρωτοοργανο…που εχει <<προσβληθει>>το ΣΤΟΜΑΧΙ!!!Το παρατηρω…στην κορη μου….και..στους κολητους της!!Καλη η ιδεα…της εκπαιδευσης των εκπαιδευτων…..αλλα την στιγμη..που εχουμε…τοσους ανεργους επιστημονες..εξιδεικευμενους στο αντικειμενο…γιατι να μην απορροφηθουν…αυτοι στα σχολεια…Μην..ξεχναμε…οτι απο την φυση του ο ελληνας..δεν ειναι διατεθιμενος..να επιβαρυνεται…με κατι…επιπλεον απο το αντικειμενο του…χωρις καποιο..ωφελος…

  7. Ο/Η Αγριάδα λέει:

    Μήπως το πρόβλημα ξεκινάει από τους γονείς; νομίζω σε μεγάλο βαθμό αυτό συμβαίνει. Λύση δεν εχω να προτείνω, πάντως δεν την βλέπω μόνο στους "ειδικούς"

  8. Ο/Η Asteraki_ λέει:

    Καλησπέρα και απ μένα πάλι! Χμμμ νομίζω πως ίσως να έχει δίκιο η Αγριάδα ,διάβαζα ένα βιβλίο τελευταία που μου άρεσε πάρα πολύ εν όλιγης περιέγραφε την ιστορία μια οικογένειας και έλεγε σε ένα σημείο οτι οι γονείς πολλές φορές άθελα τους μεταφέρουν στα παιδιά τους τους φόβους τους οι οποίοι διογκώνονται μέσα τους και δεν τα αφήνουν να ζουν ελεύθερα..Και αναμενόμενο να είναι το άγχος να αυξάνετε!Δεν ξέρω τι άλλο να πώ μονάχα οτι είναι να γίνει πρέπει να γίνει σύντομα δεν είναι και πολύ καλά τα πράγματα…

  9. Ο/Η mari λέει:

    Γιά να γίνει κάτι τέτοιο δεν χρειάζονται ψυχολόγοι (που κι αυτοί ψυχολόγο θέλουν) αλλά να αλλάξει άρδειν η κοσμοθέαση ολόκληρης της ανθρωπότητας. Πράγμα αδύνατον τουλάχιστον στην εποχή μας. Και μην αφήνετε το δρ. Μπένσον και τα Αμερικανάκια να μας πουλάνε φύκια για μεταξωτές κορδέλες. Στα σχολεία της Αμερικής τα παιδιά βουτάνε τα όπλα των μπαμπάδων τους και σκοτώνουν αδιακρίτως όποιον βρουν. Αν αυτά είναι τα αποτελέσματα της μεθόδου του Μπένσον που την "εφαρμόζει χρόνια" στα σχολεία της Αμερικής να μας λείπει το βύσσινο.

  10. Ο/Η katabran λέει:

    μαθητές δεν είναι μονάχα αυτοί της Γ΄λυκείου…μην ξεχνάμε ότι για την κατάντια τους , άλλοι το λένε άγχος, εγώ το λέω κατάντια και είναι πάθηση αθροιστική απ την ηλικία των 6 ξεκινά συνήθως και αποκλειστικά υπεύθυνοι είναι οι γονείς και ειδικά υπαίτιοι για την εξέλιξή της είμαστε και μεις που με ειδικές ασκήσεις "θάρρους" δίνουμε κουράγιο στα παιδιά να γίνουν όσο πιο γρήγορα και όσο πιο αποτελεσματικά γρανάζια του γαμημένου του συστήματος!όσο για μένα, είπα στο αφεντικό, τους βλαμμένους και τα φυτά στον 1ο όροφο, να χω να πετάω και κανέναν απ το παράθυρο όταν "αγχώνομαι"

  11. Ο/Η Αλέξανδρος λέει:

    όπως όλα τα προβλήματα είναι πολυπαραγοντικόκύριος παράγων είναι η ζωή με τα προβλήματα της γενικά …νομίζω ότι αυτό που προτείνεται είναι μια ευκαιριακή αντιμετώπιση …όμορφη ανάρτησηκαλή συνέχεια

  12. Ο/Η ALEKOS λέει:

    Φίλε μου Αναστάση έρευνες και αναλογα συμπεράσματα θυμαμαι απο τα δικά μου μαθητικά χρόνια και τελείωσα σχολείο το 89!!!Η κοινωνία αγριεύει,απαιτεί και απαιτεί απο μικρή ηλικία..εγώ βλέπω τα πραγματα να χειροτερεύουν και ακόμα βλέπω γονείς επιεικώς αδιάφορους προς τα παιδιά τους.Παντού ακούω αυτό το…"δεν έχω χρόνο"…

  13. Ο/Η Aeolos λέει:

    Φίλε Αναστάση, να προτείνω κι εγώ μερικές αγχολυτικές ασκήσεις ? Λοιπόν…- Ας μη ζητούμε από τα παιδιά βαθμούς, αλλά γνώσεις…- Ας μην τα τρέχουμε σε ένα σωρό "απαραίτητες" δραστηριότητες…- Ας μην τους βάζουμε δεύτερες και τρίτες ξένες γλώσσες…- Ας τα παροτρύνουμε να τρέξουν, να παίξουν, να ξεδώσουν…- Ας μην προσπαθούμε μέσω των παιδιών, να πραγματοποιούμε τη δική μας ματαιοδοξία…- Ας μην τους επιβάλουμε τις δικές μας επιλογές για το μέλλον τους…- Ας τα συμβουλεύουμε, χωρίς να το παίζουμε ειδήμονες…- Ας τα μάθουμε, ότι η Ζωή τους είναι δική τους…Νομίζω, ότι στο σπίτι μας τα εφαρμόζουμε και τα παιδιά είναι χαλαρά. Απολαμβάνουν την εφηβεία τους, χωρίς το άγχος των βαθμών και της απόκτησης εφοδίων. Και αποδίδουν ωραιότατα. Για όλα υπάρχει καιρός…Την καλησπέρα μου.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s